Captain Obvious и БДЖ

2 милиона лева – не е зле за анализ на състоянието на железниците в България. Анализ, който не казва нищо ново.

Пътниците, повечето от които се възползват от намаление, пътуват с БДЖ само заради по-ниската цена. Обаче единственото конкурентно предимство на компанията (заедно с всички загуби, кражби, разходи за поддръжка и разходи за персонал) всъщност я съсипва – компанията трупа загуби (повече от 20 млн. лв. само през 2012 г.) и задължения, които надхвърлят 700 млн. лв. Частна компания с такава задлъжнялост и работеща на загуба със сигурност би фалирала. Но БДЖ не може да фалира – мастодонтът е привилегирован да бъде поддържан „на системи“ от държавата (т.е. от данъците ни) и да бъде монополист в сектора.

БДЖ се върти в омагьосани кръгове. Ако повиши цените, за да запълни финансовите пробойни, клиентите ще избягат. Ако отпаднат намаленията за учащи, пенсионери и военни (които са дискриминационни спрямо останалите превозвачии е редно да отпаднат), основната група пътуващи ще избягат. Компанията е неспособна да предложи бизнес класа – нещо, което се предлага в Румъния, например. От друга страна, ако не подобри предлаганата услуга, БДЖ рано или късно ще остане с нищожен пазарен дял; т.е. ще трупа още повече загуби. Да се подобрят условията във влаковете не е нито лесно, нито евтино. Защото трябва да се купят нови. Но при сегашното състояние на компанията кредитите не са евтини и се обслужват трудно. Гарант е или държавата, или самите влакове – както беше случая с мотрисите Siemens, които немците за малко да си вземат. Друг източник на финансиране е ЕС. Именно на него се възлагат надеждите да финансира нови вагони до 2020 г.

Но нови влакове и вагони ще решат само част от проблемите на БДЖ. Те няма да запълнят загубите на компанията. Крайно време е железниците да се ориентират към пазара – да съкратят нерентабилните маршрути, да направят най-търсените удобни и като цяло да повишат качеството на пътуването; да оптимизират персонала (т.е. да го съкратят) и разходите си. И да се конкурират с превозвачите. Но това не е рационално поведение за самата компания – докато има държавна закрила и осигурен монопол на пазара, тя няма стимули да подобрява услугата или финансовото си състояние. Нейните загуби се покриват от други – данъкоплатците. Държавната политика спрямо БДЖ е това, кеото трябва да се промени и железниците да бъдат приватизирани. Когато някой реално носи отговорност за една компания (акционерите и мениджмънтът), той има стимул тя да се развива. Тогава всички получават: 1) по-добра услуга (защото иначе фирмата е изхвърлена от пазара), 2) някой, което носи отговорност и 3) някой, който реално понася загубите/печалбите, като така те не се простират върху данъкоплатците. Уви, приватизацията е непопулярно решение. Защото частният собственик най-вероятно няма да следва „социалната“ политика на държавата и да издържа армия служители, което ще рефлектира негативно върху правителството, което е позволило това. Капиталистите винаги са лоши …

БДЖ се държи като компания извън времето, пространството и пазара. Време е да навакса закъснението и да пристигне в XXI в. Но мегаскъпи „анализи“ на състоянието ѝ, макар платени от ЕС, не са машината на времето, която ще помогне за целта. Проблемите на монополиста се виждат и с невъоръжено око и трябват бързи и точни мерки за решаването им; нещо, което досега не сме виждали. Линията на най-малкото съпротивление срещу действителността е довела БДЖ на практика до фалит. Възстановяването ѝ ще боли. Но в противен случай ще се радваме на „добрите стари железници“ – бавни, гнусни и трупащи дългове, които някога някой ще трябва да плати …

Donate Button with Credit Cards

Едно мнение по „Captain Obvious и БДЖ“

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s