Матурите и изборите

През последните десет дни се случиха две общественозначими събития. Българите си избраха статуквото, което преди няколко месеца свалиха. Но за да се самонадцакат гласуваха и за социалистите, които заедно с една центристка и една крайнодясна националистическа (крайнодясна националистическа ми звучи като „улична превъзходна”) партия май ще прецакат статукварите в борбата кой да прецаква гласоподавателя в името на гласоподавателското добро (уж). Второто важно бяха изпитите за 7-ми и 12-ти клас, които завършиха днес. И не е като народният избор и изпитите да ми звучат без връзка.

Какво е нужно на детето, за да премине в по-горна степен на обучение (да вдигне левел, тъй да се каже)? Български и математика и … български и нещо друго. Много либерална система. Наистина ли знанието на граматическите норми е решаващ фактор дали ученикът може да се причисли към „зрелостниците”. И – още по-гротескното – зазубрянето на Вазов и Ботев? Какво оценява това? Не и знанията на студентите. Наизустяването на анализите „светилата” от СУ не е доказателство за аналитичните способности на ученика. Те дори се смазват – ако се опитваш да анализираш извън рамките, зададени от системата, получаваш слаба оценка (поне в масовия случай). Самият аз съм го изпитвал на гърба си нееднократно. Грачещият грозно гарван при Ботев означава само това, което тези от СУ мислят, че авторът е искал да каже. Способностите да се реши задача за еднквост на триъгълниците и формулите за съкратено умножение ли са адекватни критерии, с които ученикът доказва, че е кадърен за … на практика навсякъде. Ботев + система уравнения е равенство с много възможни отговори – от езикови гимназии до електротехникуми и от икономически училища до училища по информационни технологии. Очевидно тази система не е реален измерител на уменията и способностите на учениците.

Особено странен критерий ми се вижда БЕЛ. Няма да коментирам математиката от 7-ми клас, защото винаги ми се е струвала почти напълно непотребна за извънакдемични цели (т.е. за живота) и смятам, че е тотално погрешен измерител на каквото и да било. Защо присъства и в двете оценявания – след 7-ми и след 12-ти клас? Учениците веднъж са удостоверили, че знаят езика. Съмнително е по-голямата част от обучението по БЕЛ (който, както знаем, е най-важният предмет за вдигането на левел) да минава с щипка Гео Милев, Далчев на вкус и Вапцаров на безвкусица, Пелин и Йовчев за (аграрен) аромат, към основното – Ботев и Вазов. Защо толкова много държат да сме запознати с творчеството на българските автори, за сметка на чуждестранните? Винаги съм бил на мнение, че нашите са непоправимо изостанали (с малко изключения – Милев, Яворов, Вапцаров, който е актуален на времето си, но това не го прави по-оригинален или умен, даже напротив и донякъде Далчев) от съвремнниците си. Освен това художествените качества, поне на повечето от изучаваните автори, е много ниско. А какво общо имат с нас тези автори? Селските описания на Йовков и Пелин ни връщат към история, която няма нищо общо с нас. Не учим ли достатъчно много за Освобождението от турска окупация, че и в часовете по литература да губим време (два пъти!) с изключително плоските и тъпи образи на Рада Госпожина и Бойчо Огнянов? А и това е нещо, което го има навсякъде – който иска може да си прочете „Под игото”, без останалите да сме подложени на мъчението да четем абсурдния език на Вазов и да слушаме русофилията му (всъщност не се сещам за автор от изучаваните, който ясно е русофоб. А може би просто не се обсъждат такива възгледи?). Освен през 12-ти клас и „Ние врабчетата” не се сещам да сме изучавали съвремнни автори. Което затвъждава ретроспективната теза за българско величие – всичко хубаво е някъде в миналото и ние едва ли не трябва да не излизаме от него, защото настоящето е лошо! Литературата, за разлика от музиката и ИИ, се изучава през цялото обучение. На теория, тя би трябвало да е предмет, в който учениците могат да развиват общата си култура, да показват креативност и да подобряват аналитичното си мислене.  Но не е. Предметът напълно се проваля и в трите направления. Даже ощетява знанията на учениците, които са принудени да учат наизуст безумни анализи. Нямат право на „второ мнение” – то се санкционира. Мирогледът е тотално осакатен и е сведен само до „произведенето в България” (движението „Произведено в България” може да се гордее с часовете по литература). В крайна сметка предметът помпа само шовинизъм и закостенялост и имам усещането, че съзнателно се използва с тази цел. Учениците трябва да знаят само BG автори. Е, и малко „Ромео и Жулиета” … ама, то, все пак, таковата … без тях малко не може и … трябва да ги вместят. Губейки ценно време, което можеше да се използва за BG автори! Часовете по БЕЛ са, както казва Вазов: „Една дълга агония! …”

Когато критериите са шит, а в българското образование те май винаги са били такива, обикновените ученици не целят придобиването на знания. Тяхната цел е постигането на добри оценки. И те започват да търсят линията на най-малко съпротивление за постигането на тази цел. В издънената система на BG образование, тези пътища са много и определено знанието не е сред най-лесните. Най-малкото никой не бива изхвърлян от нея. А университетите и средните училища са зажаднели за плът и човек трябва наистина да е идиот, за да не прокопса.

Обръщам такова голямо внимание на изпитите, защото системата и, както се вижда, изходът ѝ, години наред издевателстват над учениците и ги малтретират с второкласно BG творчество. Когато 12 години ни мият мозъците с шовинизъм чрез “Made in BG”, такъв изход от изборите не е особено учудващ.

Donate Button with Credit Cards

2 мнения по „Матурите и изборите“

  1. Фактически нашето образование не е претърпяло никакви промени и реформи за това и е изостанало с времето за да достигнем до днешното положение на страната.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s