Фабриката за чукове 2 – закаляване

Преди известно време попаднах на диалог между учителки. Едната разправяше как в нейното училище имало двойка – момиче от шести клас и момче от осми. Двамата имали наглостта да се държат непристойно и да се целуват по коридорите. Попитах я какво е лошото в това? Защо училището трябва да учи на морал?

Какво е „моралът”? Това са индивидуални възгледи за живота. Два „морала” са несъпоставими един с друг, точно както хората сме несъпоставими един с друг. Кой човек е „по-висш”? А кой „морал” е по-висш: мюсюлманският или християнският; този на учителя или този на ученика? Морализирането е желанието към монополно налагане на житейски възгледи и поведенчески норми от едни хора или институции над други. В този смисъл това е тирания и отнемане на свобода. Човечеството многократно е изпитвало резултатите от съчетанието между опит да се наложи монопол над възгледите, съчетан с монополното право да се прилага сила за тази цел. Жертвите на извращения като „светата инквизиция”, нацизма, комунизма и всички подобни форми на тирания са милиони хора, които са имали нещастието да се родят от „грешната” раса или да имат „грешните” възгледи за живота. Учителите не разполагат с клади и газови камери, но имат други методи за налагане на тиранията си над децата. Поне на територията на предоставените им за това държавни или общински имоти – училищата. Такива наказния са порицаването (гротескно наричано „мъмрене”, сякаш учениците са гавроши, които имат злата участ да бъдат обучавани в килийни училища), предупреждението за изключване и самото изключване. Децата не са били наказани с някое от тези. От разказа не стана ясно дали са станали рецидивисти. Но ако бяха продължили, сигурно щяха да ги накажат. Наистина ли BG училищата са паднали на нивото на килийните и демонстрирането на чувства между учениците е „престъпване на морала”, което трябва да се наказва? Това е пълен абсурд и злоупотреба с власт; долно морализаторстване. Наложен със сила, учителският „морал” може да роди само ресентимент към институцията и представителите ѝ.

Някои ще кажат, че училището не е място за „натискане” и любов – има си дискотеки (а после ще трябва да изтърпим поредната морализаторска лекция за това как в заведенията се раждал разврат). Тази хипотеза е базирана на представата за училището, като институция, в която децата трябва да се научат на „правилно поведение”. Но не това е ролята му. То трябва да научи децата на мислене и на боравене с информация, не да ги приучи на „морал”. Ако някое действие не е в разрез с образователния процес, то е ОК. Не виждам какво пречат целувките или държането за ръце на уроците.

Представите за хората за „правилно” и „грешно” поведение се менят. Забраните и наказанията показват колко неадекватно образователните институции рагират на тези промени. Системата на практика е против тях. За да запазят имагинерния си образ на институции, където децата „ходят с радост и уважават другарката” (картина, която поне на мен са ми рисували десетки хора, говорейки за школата преди 90-та), те се превръщат в казарма (което според мен е по-достоверният образ на училищата през комунизма, а и днес). Какво е характерно за казармата? Уеднаквяването. Еднакви прически, еднакви униформи, еднакво „мислене” – т.е. еднакво безкритично подчиняване на заповедите на вишестоящия. Искате ли такива деца? Каква реализация ги очаква? Също както техните командири, те ще са дресирани да мразят промяната, различното и новото. Обаче морализаторските учителки не могат да спрат промяната и растежа на глобално ниво – само могат да превърнат учениците си в също толкова неадекватни към нея, колкото са и те самите. Когато някоя учителка може да вихри на воля представите си за „правилното поведение” и да ги налага насилствено над учениците, тя ги превръща в тухли. А не трябва и – отново – не това трябва да е целта на училищата и учителите. И морализаторската роля, която те са си присвоили, не трябва да се гледа безкритично.

Самите наказания в школата са не по-малко абсурдни. Биеш се – викат родителите ти. Псуваш – гонят те (въпреки че нямат право). Не идваш на училище – изключват те. Като деца се млатихме всяко междучасие. Това е каквото децата правят. Имахме енергия и трябваше да я изразходваме, а часовете по физкултура с техните пародийни физзарядки определено не са подходящи за целта. Нямаше счупени кости, зъби или други щети. Понасях повече щети когато се прибирах с раница, покрита с точки тебешир или с кални дрехи. Боят си беше игра. Създадох едни от най-добрите си приятели с години як пердах по коридори и стаи. Но такива игри са наказуеми в BG училищата и майка ми редовно беше привиквана от учителката и директорката да слуша как съм се бил биел по коридорите. Това беше унизително и за мен, и за нея, а аз и до днес не мисля, че съм вършил нещо нередно. Системата не жалеше сили да ме превърне точно в тухлата, която би ѝ била удобна.

Псуването също попада под ударите на училищния морал. А не трябва. Когато накажеш дете за „непристойно поведение”, то няма да научи „пристойното”. Но може да се разпсува още повече. Цензурата не трябва да има място в училищата. Също както силовото морализиране, тя е характерна за горепосочените режими и институции и е присъща за постигането на тираничните им цели. И днес различни социални групи я използват за постигане на целите си. Но хората трябва да имат възможността да псуват. Работа на спонтанния ред е да се справи с глупаците, които могат само да псуват. На това не се гледа с добро око от повечето хора. Просташко поведние = социално изключване. Когато това се случи, хората сами биха се променили. Това би станло и в класната стая – когато някой се държи зле, той ще бъде изолиран от другите. И може би ще се промени. Заплахата и силовото наказание не генерират промяна.

И стигаме до любимото ми – изключването. То се прилага при тежки провинения и при … „бягане” от часовете. Нормално е да те изритат, когато запалиш сградата, но да те „изключат” (преместят), защото не ти се идва на училище, е абсурдно. Училищата не са затвори или РПУ-та. Учениците не трябва да са наказани на пробационно присъствие в час. Напротив, целта на училищата трябва да е да образоват. Съществуват много алтернативни канали на каканижещата учителка, чрез които учениците могат да се образоват. Предвид качеството на учителките в България, често тези алтернативни канали са значително по-добри в предоставянето на образование. Трябва ли децата да бъдат наказвани, че избират по-доброто за себе си? Не.

BG образованието не просто пречи на опознаването между половете и на развитието на децата. Изглежда някои учители (особено в по-ниските степени) са си присвоили правото да учат на „морал” и да налагат табу над интимността и сексуалноста в училищата. Пуританският морал на въздържанието. Как може целувка, независимо от възрастта на целуващите се, по някакъв начин да е „лоша”? Именно училищата трябва да поощряват свободното поведение и индивидуалните разбирания и потребности на учениците. Но на практика там се случва точно обратното – милитаризиране, приучаване към роли на командващи и подчинени и уеднаквяване. Децата имат нужда да усвоят критично мислене, гъвкавост към променящите се условия и да развият индивидуалността си, защото имаме нужда по-скоро от мислещи индивиди, отколкото от умствено и морално осакатени „войници”.

Donate Button with Credit Cards

2 мнения по „Фабриката за чукове 2 – закаляване“

  1. Да,има такова учение в марксисткият ревизионизъм След като не можаха да срутят така омразният на марксистите капитализъм,сега последователите им приеха нова тактика! А тя е нормалното поведение да се представя за ненормално:-маргиналните групи в обществото да се представят за истинският пролетариат,например подкрепят гейове и лезбийки,срутване на християнският морал и др. подобни! Само така,според Маркузе ще се опитат да сменят така омразното им буржоазно общество и ще настъпи царството на „правдата“ и разбира се ,комунистическият идеал! „Благодарим“-мерсиМ за което,вече го изпитахме!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s