98666523

Още повече ограничения и уравниловка вместо образование

В прекрасен унисон с вчерашната ми статия, днес сутринта попаднах на това. Става дума за поредните самозабравили се директори на 51 СОУ „Елисавета Багряна“ и 119 СОУ, които още повече превръщат училищата в детския еквивалент на трудовите лагери, вместо да в институции за образоване и ерудиция. По-конкретно, въвежда се „тотална забрана на смартфоните в клас“.[1]

Мотивите зад тази рестриктивна мярка са:

  • Скъпите апарати създават комплекси.
  • „Всеки учител губи поне по пет минути от часа да се разправя с ученици, които играят в нета или стоят във Фейсбук“.
  • „Не може с униформите да създаваме равенство, а социалните разлики да си личат по мобилния“, смята директорът (на СОУ „Елисавета Багряна“).

Ако учениците не изпълняват тоталитарното ограничение, „[н]арушенията ще се санкционират със система от наказания – от съобщаване на родителя през забележка до общественополезен труд в сградата и двора на училището.“

Това поведение на бюрократите, които издържаме чрез данъците си – т.е. без да желаем – е напълно типично. За тях учениците не са клиенти, а подчинени, с които могат да правят каквото си искат. „Общественополезен труд“ за децата, защото не желаят да бъдат индоктринирани в неща, които не ги интересуват и които им се преподават по методи от епохата на килийните училища. Това изобщо не трябва да учудва някого – т.нар. „училища“ нямат за цел да образоват, а, както написах и вчера и както съм писал и друг път, да смачкат индивида и да го приучат на подчинение, безкритичност и еднаквост с другите (на това ще се спра и по-долу).

Но нека видим колко безпочвени са мотивите, с които се „оправдава“ директорският абсолютизъм и произвол.

„Скъпите апарати създават комплекси.“[2] Хипотетично, много неща биха могли да създават комплекси. Защо да се спираме с телефоните? Ако едно дете е обуто с обувки от Hush Piuppies, а другото с такива от битака, защо не събуем първото? Защо директорите не въдворят пълно равенство и не започнат да раздават на учениците еднакви чехли при влизане в сградите? Ами химикалите/писалките, раниците (как така кожена чанта за 600 лв. не създава комплекси?), моливниците и всички други пособия? Следвайки логиката на директорите, химикалите Parker, например, трябва да са напълно забранени на територията на училищата.

Има още поне един аспект, през който може да се разгледа тази логика. Дори и това да е вярно и наистина някои деца да се „комплексират“, а аз съм много далеч от тази мисъл, какво от това? Откъде накъде директорите (или държавата изобщо, for that matter) трябва да се намесват и да „защитават“ някого? На теория, те би трябвало да са на съответния пост, за да управляват ефективно институциите.[3] Не би трябвало да е тяхна работа да „регулират“ взаимоотношенията между децата и притежаваните от тях стоки. Фактът, че правят именно това, е просто поредното доказателство колко точно тази система е отдалечена и от здравия разум, и от действителността, и от образованието.

„Всеки учител губи поне по пет минути от часа да се разправя с ученици, които играят в нета или стоят във Фейсбук“. Има доста добра причина учениците да не слушат в час и тя е, че часовете изобщо не са нагодени, за да им се нравят или да им бъдат интересни. Аз също не слушах в много часове и не съжалявам за това. Нещо повече – децата са принудени насила да стоят и да ги слушат. Допълнителното насилие и наказания няма как да решат проблем, изначално създаден от насилието и наказанията. Решението е да се създаде система, която отговаря на нуждите на децата и чрез която техният интерес и любознателност се развиват, а не да се запази статуквото, което още повече ги потиска и унижава с всяка изминала година. Това означава да се остави частната инициатива да намери най-добрия път за това, защото държавите почти навсякъде по света са създали структури, които са в ущърб на децата. Централизираното управление фундаментално страда от проблема със знанието (по Хайек) и проблемът с икономическата калкулация (по Мизес). Тоест, напълно невъзможно е държавата да създаде добра и ефективна система – както се вижда ясно – а когато е възможно, то е безсмислено. Подозирам, че ако децата посещаваха училище с интерес, а не поради принудата на бюрократите, учителите никога нямаше да се сблъскат с „проблема“ някой да не внимава.

Но дори и някой да не внимава в час, какъв е проблемът за учителя? Да не би той да знае кое е най-добро за всеки един ученик – да играе във фейсбук, да чати или да слуша? Очевидно не; самото дете знае кой е най-приятният начин, по който да прекара времето си. Тоест, ако някой не пречи на „образователния“ процес, какво лошо има да прави каквото си иска? Тук отново виждаме свръх раздутата роля на преподавателите и директорите, които имат правомощията на надзиратели и пъдари, а не на хора, които трябва да предадат знание и да спомогнат за израстването на критично мислещи индивиди.

„Не може с униформите да създаваме равенство, а социалните разлики да си личат по мобилния“. Това несъмнено е най-грешният аргумент от трите. Ролята на училищата изобщо не е – или поне не би трябвало да бъде – да създава „равенство“; тя е да образова. Криворазбраните егалитарни идеали за „равенство“ са една от най-тежките – и неизлечими – болести, от които страда държавното образование. Децата не са „равни“; индивидите не са еднакви. Те имат различни интереси, способности, дадености, виждане за света. Опитът да се превърнат във взаимнозаменяеми и неразличими части е унищожителен за човек и силно дегенеративен за цялото общество. Отново и отново виждаме, че дори не се правят опити да се прикрие истинският фокус на държавната „образователна“ система: нейната цел не е да образова[4], а „изравнява“; т.е. да унищожава индивидуалността и прави тухли.

На фона на това текат дебати дали да се вкара още повече „патриотизъм“ – т.е. фанатизъм и сляпо подчинение на държавата – в учебниците. За тези, които се чудят защо стандартът на живот е нисък, ето обяснението: живеем сравнително по-бедно от хората в много други части на света, защото има малко предприемачи, ниска производителност на труда, все по-оскъдна грамотност, стадност и унищожена у много индивиди амбиция и за всичко това е виновна само и единствено държавата. Съдейки по идеите им, тенденцията само ще се задълбочава. Ако тази система не се премахне, в бъдеще ще имаме все по-малко образовани и креативни хора. Поне някой ден всеки човек тук ще се бие гордо в гърдите заради „България на морета“ – макар и да не може да каже кои точно.

[1] Всъщност, тя вече съществува в някои училища.

[2] Може би на самите директори, а не толкова на децата.

[3] Това, разбира се, е твърде „розова“ теория, която, както знаем и виждаме, няма нищо общо с действителността.

[4] Не съм чул някой директор или чиновник да говори за качество на образованието; единственото, за което се говори, е още повече ограничения за учениците и още по-задушаващ контрол от страна на държавата и подчинените ѝ.

Donate Button with Credit Cards

6 мнения по „Още повече ограничения и уравниловка вместо образование“

  1. Да бяхте подходили като един истински неагресивен /подчертано неагресивен/ либертарианец към темата. Загубихте ме като читател с този материал. Какво не Ви даде училището? А какво Ви взе? Отговорете си сам, без да натрапвате своите отговори на онези, които търсят себе си. Знаете, че с нищо не им помагате по този начин.

    1. Не бих казал, че „натрапвам“ каквото и да било – не опирам пистолет в главата на хората, за да четат статиите ми.

      Училището не ми е дало абсолютно нищо, освен индоктринация. За сметка на това отне много от времето ми, в което можеше да се развия в пъти по бързо в сферите, които ми бяха и са ми интересни.

      А не помагам на някой да избегне насилственото си вкарване в държавния затвор за деца (или насилственото вкарване на децата си там) защото? 🙂

  2. Гражданската Ви позиция се припокрива с моята, но начинът, по който я отстоявате, не подхожда на един млад интелигентен човек.

    Съжалявам за загубеното Ви време в училище. И Ви пожелавам никой повече да не пречи на развитието Ви🙂 Човешкото в човека винаги подлежи на поправки. Попътен вятър!

    Но пък от друга страна, ако смятате, че в институцията училище работят извънземни, извинявам се предварително.

    1. На не едно място съм писал, че има и добри и отдадени учители, но въпреки това самата система е обречена да унищожава децата. Тоест, определено не смятам това, което мислите.🙂

  3. Материалът достатъчно ясно разкрива мисълта Ви. Четейки го, ясно си давам сметка, че вирусът на неприязънта към родното образование може да е заразил и Вас. Българинът е зажаднял за обективност, а вие му предлагате да чете неща, които вече е чул под друга форма.

  4. „Аз също не слушах в много часове…“
    E ….. личи си!!!
    Все едно съм в кръчма и слушам разговори от разбиращи пияни чичковци за управлението на страната, икономиката, нанотехнологиите и др.
    Просто тук темата е „образование“

    В образованието има далеч по-наболели проблеми, произлизащи от ценностната система на обществото и родителите в частност, а Вие пишете за някакви си телефончета. Ами в момента има възможност за преминаване на образованието като частен ученик. Като предпочитате Фейс-а пред часовете, защо изобщо си губите време в час. Спирайте си децата от училище и почвайте да преподавате уроци от социалните мрежи. Там има много полезна информация от типа „Eксклузивно:…..; Той влезна в банята и ето какво се случи….; България не вярва на очите си ….; Няма да повярвате на това……“

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s